Distansundervisning

Det blev ett lite plötsligt avbrott i hästkliniken pga Corona. Så sedan en vecka tillbaka har vi inte kunnat gå i skolan och har noll koll på när vi kan komma tillbaka. Därav min kassa uppdatering här. Idag har vi haft ett seminarium om hästreproduktion via video. Funkade ändå rätt bra tycker jag. 
 
Utöver det så har jag passat på att renskriva föreläsningar, kollat youtube och filmer om ex ledinjektioner, tandundersökningar mm på häst, haft nagellack (som man aldrig får ha annars), kollat serier, framförallt min största seriekärlek Scrubs och tagit lite sovmorgon. Några positva saker i allt kaos just nu! 
 
Skriver ett lite roligare inlägg när allt är lite mer under kontroll igen. 
 
Ta hand om er hörrni! Kram 
#1 - - Kajsa :

Hej!
Ska börja plugga till veterinär nu i höst (om jag kommer in) och funderade på om det är bra att plugga igenom lite gymnasiekurser innan (typ biologi och kemi 1 och 2) eller om man får en uppfräschning i början av terminen och klarar sig på det? Har tagit ett sabbatsår så har ändå lite kvar i huvudet, men långt ifrån allt. Vad rekommenderar du?
Hoppas allt löser sig nu med Corona och dess konsekvenser!
Kram!

Svar: Hallå! Roligt att höra :) Det är en väldigt bra idé! En av de första kurserna är en biomedinsk baskurs och det är en del repetition men jag känner själv att jag hade fått ut mer av att plugga lite innan. Kanske framförallt kemi. Det finns jättebra youtube-videos som man kan kolla på för repetition, tror han heter Magnus Ehinger som gör dem, så testa att söka på honom :)
Kram!
emelievetstudent.blogg.se

#2 - - Jonna:

Hej! Jag funderar på att börja plugga till veterinär nu i höst men är så rädd för att jag efter utbildningen inte kommer känna mig redo. Det blir förstås samma sak även med andra linjer men känns ju extra viktigt att komma ihåg allt när det faktiskt är liv det handlar om. Är din känsla att man känner sig säker på momenten och att man klarar av yrket eller är det en oro?
Tack för en bra och intressant blogg, den har definitivt hjälpt mig i all ansökningsstress!

Svar: Hallå! Jag tror aldrig man kommer känna sig riktigt redo oavsett, för det finns alltid saker man inte får se/hinner se på kliniken. Jag känner mig orolig ibland men samtidigt så vet jag att ingen kan komma ut och vara fullärd utan man lär sig varje dag på sitt framtida jobb. Och jag tänker försöka få till lite praktik innan jag tar examen, för att förhoppningsvis få se lite fler fall och kanske få göra lite mer än man hunnit göra på kliniken.
Min pojkvän är läkare och sa precis samma sak, att man inte kan allt när man tar examen och att man är nervös i början men att så kommer det vara oavsett hur mycket praktik man fått. Man får förhoppningsvis bra hjälp och stöd på sin framtida arbetsplats och det lugnar mig mycket.

Kul att höra, glad jag blir! :)
emelievetstudent.blogg.se