Tentastress

Hallå på er. Inte orkat uppdatera här på ett tag då det är extremt mycket i skolan samt att det är en hel del i övrigt också. Den här kursen jag har just nu har en hel del föreläsningar men även grupparbeten som tagit en en massa tid. På måndag är det skriftlig tenta i epizootologi. Direkt när den är klar släpps en hemtenta i epidemiologi som ska vara klar på tisdag kväll. På onsdag har vi muntlig tenta i veterinär folkhälsa. På torsdag börjar ny kurs och på lördag har jag omtenta i hästmedicin och kirurgi. Samt en tenta i bilddiagnostik onsdagen efter.. Omtentorna är dock väntade då jag (som jag skrev i tidigare inlägg) blev sjuk innan hästtentan (och kuggade med 2,5 poäng!!!). Bilddiagnostik låg 2 dagar efter smådjurstentorna, vilket gjorde att det blev alldeles för lite tid för plugg och jag tänkte till och med strunta i att gå dit men tänkte att det var lika bra att testa. Så som sagt, väntat men ändå extremt tråkigt att göra om. Som tur var så klarade jag iallafall båda smådjurstentorna, vilket var en otrolig lättnad. Så just nu håller jag på att försöka kombinera epizootologi och hästplugg samt försöker slänga in lite bilddiagnostik 5 minuter här och där.
 
I övrigt så håller vi på att sälja vår nuvarande lägenhet här i Uppsala och har köpt en ny, vilket gör att det är en hel del med det också. Imorgon ska vi ha visning och då krävs det ju en hel del städning osv. Därav att mitt inlägg just nu inte är speciellt roligt men just nu är det extremt stressigt och jag har svårt att orka med någonting annat. Ska uppdatera med roligare inlägg så fort allt det här är över och jag inte är lika stressad längre. 
 
Ha det fint, så hörs vi snart igen. Kram! 
#1 - - Anna:

Jag undrar om du skulle kunna skriva lite om de kliniska åren. Vad jag har hört så ska de vara jättejobbiga och man ska knappt ha någon fritid alls pga massa plugg + klinikrotation. Har också hört om den fruktade hästtentan, haha. Är dessa år så jobbiga som det låter? Så man bör njuta under de tre första åren, haha. Vore intressant att höra dina tankar om detta.
Stort lycka till med alla dina tentor - det låter sjukt stressigt men tror på dig! <3

Svar: Självklart! Jag har även fått en kommentar om jag gärna får skriva om två kurser från de prekliniska åren så tänkte att jag slänger upp ett inlägg där jag både tar upp de kurserna men även skriver om de kliniska åren :D Så håll utkik här så skriver jag om det så fort jag får en stund över! Tusen tack för den fina kommentaren! <3 Kram
emelievetstudent.blogg.se

#2 - - Jessica:

Hej!

Måste säga att jag blev så glad när jag hittade din blogg! Ska själv satsa järnet för att komma in hösten 2022 är planen, så uppskattar att få läsa lite vad man gör på programmet!

Jag har två frågor:
1. Är det stor variation på studenterna som pluggar? Alltså skiljer sig ålder mycket på programmet?
2. Har sett att man måste få minst 1,55 i HP för att komma in. Jag funderar på om plugget är lika svårt som att komma in? Bara så man vet vad man ska förbereda sig på :)

Tack för att du bloggar när du har tid och lust!

Svar: Hej! Åh va roligt att höra, glad jag blir :D Jag håller tummarna för dig!!
1. Ja absolut. När jag började så var åldersspannet från 19 år och upp till ca 45 år. Så är en variation i åldrarna, vilket är jättekul :)

2. Jag tror helt det beror på hur länge man söker, hur mycket man behöver plugga upp betygen osv. Jag tycker att det är rätt tufft med plugget. Det blir en liten rivstart i början (om man som jag inte är speciellt van att plugga) så jag fick en liten chock. Jag hade hört " det svåraste är att komma in" och ja, det är absolut svårt att komma in också, Men det är ändå 5,5 år som är väldigt tuffa och man behöver lägga ner sig mycket. Jag känner själv att jag inte riktigt var beredd på det innan utan var nog lite naiv och tänkte: Jaja, nu är jag ju inne så nu är det bara att köra. Jag skriver inte det här för att skrämma dig eller så men hade för egen del tyckt att det hade varit bättre att vetat om det innan, för att kunna förbereda sig optimalt.

Jag trodde tex inte när jag började att man gick i skolan typ VARJE dag. Jag har kompisar som gått andra utbildningar, som behövt vara i skolan enstaka dagar i veckan och det var så jag tänkte att det skulle bli. Så det är nog viktigt att ställa in sig på att det är heltidsstudier (och i perioder mer än så). Men att det självklart finns perioder också som är lite lugnare samt att majoriteten av föreläsningarna inte är obligatoriska. Och eftersom åk 1-3 är framförallt föreläsningar så kan man ju välja dagar att helt skippa föreläsningarna och plugga själv istället, om man vill. Och det viktigaste av allt, ta pauser och gör annat. Ta lediga helger! Det finns andra saker än plugget i livet som är viktigt :) Man har tid att ta lediga dagar och sånt emellanåt. Och även om man inte har tid så tar jag mig alltid den tiden ändå för att måendet är viktigast :)

Sen är det viktigt att tänka att det är 5,5 tuffa år av livet men att man sedan har en sånt himla viktigt, varierande och grymt jobb. Så det kommer absolut vara värt det.

Hör gärna av dig om du har fler frågor! Heja dig!

Mvh, Emelie
emelievetstudent.blogg.se